Μενεξέδες και ζουμπούλια

Πολίτικο τραγούδι, η ιστορία του οποίου χάνεται στα βάθη της Μικράς Ασίας, με μικρές παραλλαγές στη μελωδία, την εναρμόνιση και τους στίχους, ενώ θεωρείται και παραδοσιακό επτανησιακό που ερμηνεύουν χρόνια τώρα οι χορωδίες των Επτανησίων.
Υπάρχουν δύο εκδοχές, για την προέλευσή του :

❖ Η πρώτη εκδοχή είναι ότι προέρχεται από την Μ. Ασία και σιγά σιγά με τις μεταναστεύσεις των ανθρώπων, έφτασε μέχρι τα Επτάνησα, γι’ αυτόν τον λόγο το συναντάμε με διάφορες παραλλαγές στους στίχους σε αυτές τις περιοχές.

❖ Η δεύτερη εκδοχή είναι ότι έχει ξεκινήσει από τα Επτάνησα, μιας και είναι πολύ έντονη η παρουσία του σε αυτά τα μέρη.

Η λέξη εί-βαλα, που χρησιμοποιείται, σημαίνει «στο καλό» ή «η ώρα η καλή» από το "eyvallah" που σε ελεύθερη μετάφραση είναι κάτι σαν "στο καλό" ή "ωρα καλή"… ή από το "iyi-allah" που επίσης ελεύθερα είναι σαν "θεέ μου" ή "καλά θεέ"

Παράλληλα, τα μουσικά όργανα τα οποία παίζονται, αλλάζουν και αυτά μαζί με την περιοχή.

Ανάλογα με την περιοχή, παρουσιάζεται σαν επιτραπέζιο τραγούδι, σαν καντάδα αλλά και σαν γαμήλιο βαλς, το οποίο με τα υπέροχα του λόγια είναι πολύ όμορφο να το ακούει, να το τραγουδάει ή να το χορεύει κανείς.

Το βαλς αυτό παραπέμπει στη Δύση και ο τρίσημος ρυθμός του θυμίζει Επτάνησα. Στα 3/4 είναι επίσης γραμμένα πολλά υπέροχα μικρασιάτικα τραγούδια που πέρασαν και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Εκτελέσεις: 

(1961 - Σπύρος Κορώνης & Ιωάννης-Φίλανδρος Μάρκου)
Οι στίχοι του τραγουδιού:
Μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά
σαν θα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά.

Σαν θα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά.

Πάει πάει πάει
πάει το πουλί μου πάει
πάει το πουλί μου πάει
και δεν γυρίζει πια.




(2009 - Αρετή Κετιμέ)
Οι στίχοι του τραγουδιού:
Αν έχεις αμπέλια, χωράφια και ελιές
πούλα τα μικρούλα μου
και καν’ τα δραχμές.

Καν ‘τα σκάλες τα μαλλιά σου
καν ‘τα σκάλες ν’ ανεβώ
να φιλήσω την ελιά σου
που ‘χεις πάνω στο λαιμό.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Αν εσύ δεν μου το δώσεις
το φιλί που σου ζητώ
θα στο πάρω με το ζορί
και θα είναι πιο γλυκό.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά
αν ιδείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.


(2009 - Μάρθα Μαυροειδή & Κώστας Σιδέρης)
Οι στίχοι του τραγουδιού:

Μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά
αμα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Η κιθάρα μου να σπάσει
κι οι χορδές της να σχιστούν
και τα χέρια που την παίζουν
σαν κεριά να μαραθούν.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.


(2010 - Κατερίνα Παπαδοπούλου)
Οι στίχοι του τραγουδιού:
Μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά
σαν θα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά.

Σαν θα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά
μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Αν εσύ δε με πιστεύεις
τα λουλούδια μαρτυρούν
σε μεγάλον όρκο βάλ’ τα
την αλήθεια να σού πουν.

Σε μεγάλον όρκο βάλ’ τα
την αλήθεια να σού πουν
αν εσύ δε με πιστεύεις
τα λουλούδια μαρτυρούν.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Κάμω να σε λησμονήσω
μα η καρδιά μου σε πονεί
‘συ είσ’ η πρώτη μου αγάπη
‘συ είσαι εκεί παντοτινή.

Συ είσ’ η πρώτη μου αγάπη
‘συ είσαι κι η παντοτινή
κάμω να σε λησμονήσω
μα η καρδιά μου σε πονεί.

Εί-βαλα εί-βαλα ω,
πάμε γιαλό-γιαλό
εί-βαλα εί-βαλα ω,
μόνο εσένα αγαπώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κόνιαλι ή Χορός των κουταλιών